آنچه باید در مورد رنگدانه ها بدانید

رنگ ها، پوشش ها و جوهرها همگی به رنگدانه ها به عنوان مواد اصلی نیاز دارند. به منظور دادن رنگ، حجیم یا سایر خواص فیزیکی و شیمیایی مورد نیاز به فیلم مرطوب یا خشک، آنها را به فرمول های رنگ و پوشش اضافه می کنند.


رنگدانه ها چیست؟

هنگامی که به ترکیبات رنگ و پوشش اضافه می شود، رنگدانه ها - ذرات ریز آسیاب شده، محلول طبیعی یا مصنوعی - رنگ اضافه می کنند. علاوه بر این، از آنها برای دادن حجیم به فیلم مرطوب یا خشک یا یک ویژگی فیزیکی یا شیمیایی خاص استفاده می شود. رنگدانه های آلی، معدنی، عملکردی و اثر ویژه تعدادی از کلاس های اصلی رنگدانه ها هستند.


رنگدانه های آلی و رنگدانه های معدنی

به طور سنتی، رنگدانه های آلی شفاف هستند. روش‌های تولید مدرن اکنون می‌توانند کیفیت‌هایی را اضافه کنند که قبلاً فقط در نوع شیمیایی یافت می‌شد، مانند توانایی ایجاد رنگدانه‌های آلی با شفافیت زیاد.

رنگدانه های غیر آلی از اولین نقاشی های غار که قدمت آن به 30000 سال قبل می رسد، مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود این واقعیت که آنها به طور طبیعی وجود دارند، معمولاً برای تولید رنگ نیاز به اصلاح دارند. رنگدانه های رنگی مختلفی وجود دارد و همه رنگدانه های سفید غیر آلی هستند.


رنگ‌های غیر آلی راحت‌تر در رزین حل می‌شوند تا در رنگدانه‌های بیولوژیکی، که تمایل به جمع شدن و ایجاد آگلومرا دارند. رنگدانه‌های جلوه‌های ویژه، جلوه‌های بصری مانند فلز، پرداخت چکشی و ادراک رنگ‌های مختلف را بسته به زاویه تولید می‌کنند، در حالی که پرکننده‌های کاربردی مانند یک بازدارنده خوردگی به پوشش کیفیت مطلوب می‌دهند.


تفاوت رنگ و رنگدانه


در محیطی که در آن پخش می شود، رنگدانه ها - مواد آلی یا معدنی، رنگی، سفید یا سیاه - اساسا نامحلول هستند. از آنجا که آنها ذرات متفاوتی هستند، محیط رنگی و مات است.


ذرات اولیه کوچکترین واحدها هستند. کریستالی بودن رنگدانه تعیین می کند که این ذرات چگونه شکل گرفته و ساختار می یابند. ذرات اولیه اغلب در سراسر فرآیند تولید رنگدانه به هم می پیوندند و آگلومرا تولید می کنند. برش زیاد معمولاً برای پخش شدن رنگدانه در پلیمر و شکستن این آگلومراها مورد نیاز است. بنابراین، رنگدانه ها باید قادر به مقاومت در برابر حلال هایی باشند که ممکن است در حین استفاده با آنها در تماس باشند. علاوه بر این، رنگدانه ها باید در برابر نور، هوا، گرما و مواد شیمیایی مانند اسیدها و قلیاها بسته به نیازهای کاربرد خاص مقاوم باشند.


بیشتر ببینید

https://www.globalchemmall.com/pigments

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد